Press Images – The Garden
Right-click (Mac: ctrl-click) and choose “Save Image As …” to download.
The Garden – Release 21 oktober 2022
Katharina Nuttall är artist, filmkompositör och musikproducent baserad i Stockholm, Sverige. Hon har släppt tre soloalbum och den 21 oktober kommer hennes fjärde album – The Garden.
The Garden är ett konceptalbum om emotionella flöden och uppståndelse som kombinerar sånger, instrumentalmusik och spoken word, inspirerad av Charles Baudelaire, John Keats och smuts.
The Garden är också ett samarbete med bildkonstnären Albin Biblom.
Den 6 november 2020 släpptes Lethe som var första singeln hämtad från det kommande albumet. Singeln ”Inspired by John Keats” kom i augusti i år och är en iscensättning av några textrader ur dikten ”In a drear nighted December” skriven av den engelska poeten John Keats. Den speglar en längtan efter att, likt träden, stå djupt rotad oavsett väder. En önskan att slippa svepas med av livets förluster. En musikalisk besvärjelse.
Materialet på The Garden presenterar Katharina Nuttall som en artist som lyckas förena sina direkta texter med vackra melodier som ofta punkteras av rockigt tunga toner och råa inslag. I låtarnas fokus står Katharinas säregna och omfångsrika röst. Oavsett om den är mörkt djup eller ljust lätt, innehåller rösten alltid samma känsliga precision och dynamik. Albumet ges ut av skivbolaget Novoton.
Katharina Nuttals arbete bygger ofta på ett behov av att konceptualisera händelser från sitt eget liv och texterna präglas av erfarenheter, vardagliga livsbetraktelser och känslor spunna ur kontakten med människor i hennes omgivning. Hon växte upp omgiven av brittisk popmusik och påverkades starkt av band eller musiker som David Bowie, Radiohead, Massive Attack och den amerikanska flyktingen Scott Walker. Andra exempel var Patti Smith, Leonard Cohen, The Velvet Underground, Nick Cave och Laurie Andersson.
Katharina Nuttall har även producerat skivor åt andra artister och hon skriver mycket filmmusik till långfilmer, dokumentärer, tv och kortfilmer.
År 2019 fick hon Canadian Federation of Musicians Award for Best Musical Score på Vancouver International Film Festival för filmen The Feminist.
Katharina Nuttalls konstnärskap rör sig fritt mellan genrer och konstformer och på sina tre tidigare skivor har hon utforskat olika musikstilar och uttryck. Hennes debutalbum This Is How I Feel släpptes 2007, följt av Cherry Flavor Substitute 2008. Låtar från de två albumen sattes samman på den europeiska utgåvan Cherry Flavour Substitute Limited Edition, ett album som tilldelades det tyska kritikerpriset German Record Critics Award 2009. Hennes tredje album Turn me on, ett samarbete med den engelska producenten Head känd för sitt långvariga samarbete med PJ Harvey, släpptes 2011 av skivbolaget Novoton och möttes av lysande kritik.
Som kompositör har Katharina varit aktuell under 2022 med musiken till långfilmen MIRA, A woman on the roof med premiär på Tribeca festival i New York och regisserad av den internationellt belönade polska regissören Anna Jadowska. Hon har också släppt ett album med musiken till filmen Passion av Maja Borg.
Under hösten skriver hon även musiken till långfilmsdokumentären ”Kungen” om vår svenska kung med regi av Karin af Klintberg, musiken till pjäsen Kung Mor av Jenny Tunedal och Christina Ouzounidis på Teater Galeasen samt musiken till kortfilmen ”Conquest of Space” av Albin Biblom.
Press Releases
Swedish Press Release 2011: New Album by Katharina Nuttall: Turn Me On
Reviews
It’s a rare occasion that an album as strong as “Turn me on” comes along — seemingly out of nowhere — and presents itself as an almost perfect collection of tunes that showcases the work of a true songwriting genius. I say seemingly out of nowhere because for the sheer productivity ofKatharina Nuttall as an artist, composer and producer the Swede has by and large flown under the musical radar in terms of global recognition of the level that she deserves. “Turn me on” is an album brimming with emotion, with Nuttall’s beautiful-yet-uneasy vocals perfectly complimenting the haunting music that they accompany. With slight nods toward Neil Young, Mazzy Starr and U2 in places (for examples try “Falling down”, “Bricks” and “Play” respectively), Nuttall manages to reference a variety of artists throughout the album, although all brought together in a style unique to herself. That said, “Turn me on” offers a distinct familiarity for those of you who have heard Sweden’s Paatos or America’s 27 (two sublime bands in their own right) sounding off like a darker amalgam of the two. That Nuttall has created a body of work reminiscent of the best of both of the aforementioned is testimony to just how moving “Turn me on” actually is. The great travesty in all of this is that it probably still won’t get the level of recognition that it deserves.
– John Norby, IT´S A TRAP, Scandinavian Music Journal
DN (4 av 5)
“Det finns dessutom en sensuell rökighet i Katharina Nuttalls röst som leder associationerna åt helt andra håll, och en talang för mjukare melodik som kontrasterar snyggt mot det genomgående mörkret. Ibland har jag haft svårt att riktigt förstå de hyllningar som redan från debuten hopats kring Katharina Nuttall, men här på sitt tredje album infriar hon de flesta förväntningar. Så här låter en artist som har hittat sitt uttryck.”
Nils Hansson
Upsala Nya Tidning (4 av 5)
“Hennes milt beslöjade röst klarar de svarta texterna utan att det blir pretentiöst eller ironiskt. Vackra melodier med spännande arrangemang fullbordar ett riktigt bra album som inleds med den tungt rock- ande titellåten.”
Björn G Stenberg
Västerbottens Folkblad (4 av 5)
“Svenska Katharina Nuttal har hittat en mörkare klangbotten på detta sitt tredje album. Något som passar hennes välsnickrade pop- och rockmusik utmärkt. Tillsammans med brittiske producenten Head (PJ Harvey, Marianne Faithfull) har hon hittat en ljudbild som ständigt är hotfull och pockar på lyssnarens uppmärksamhet. Lägg Patti Smith till de ovan nämnda för att få en bild av Nuttalls musika- liska referenser. I ”Play” gör Nuttall en av de mest episka och fina rocklåtar jag hört i år. Inte minst tack vara sin dova och starka stämma lyckas hon med detta. Vid sidan om de episka spåren är det mycket distade gitarrer och svärta. Depeche Mode-covern ”Stripped” gör sig mycket bra mitt bland Nuttalls egna låtar.”
Niclas Holmlund
Norrbottenskuriren (4 av 5)
“Nuttall har precis den typ av ödesdiger stämma som för tankarna till Nico. Samtidigt har hennes röst en uppfriskande kvalité, och paralleller kan också dras till många andra artister – till exempel PJ Harvey, vars frekvente medarbetare Head producerat Turn Me On. Och det märks att en kompetent producent ligger bakom skivan, med ljudlandskap som skiftar från industriellt, åttiotalistiskt och illabådande till melankolisk lägereldscountry.” …. “Jag menar; en röst som hennes utgör i sig ett så pass stämningsfullt soloinstrument att de ord den råkar vokalisera för stunden nästan känns överflödiga.”
Henrik Boström
“CHERRY FLAVOUR SUBSTITUTE” – 2008
The German Record Critics Award 2009
The most beautiful flowers often flourish invisibly. Thanks to the
sensitive repertoire work of the excellent music distributor company
Cargo Records, german music lovers have the pleasure of getting to
know Katharina Nuttall.
“Cherry Flavour Substitute”, the second album of the young swedish
musician, released on her own label Frances Records, is a great success.
On the one hand, it is melancholic, dark chamber pop, on the other
hand, the eleven songs of the album glitter almost cinemascope-like
orchestrated. Nuttalls voice sounds fragile and elfin, but at the same
time it has the energy to be a match for stars such as Beth Gibbons
(Portishead), Susan Janet Ballion (Siouxsie & The Banshees) or
Polly Jean Harvey easily. An exquisite musical treasure, brilliant
in every sense.
Dagens Nyheter
“Det är stor dramatik, stora gester och ljudbilden ekar som
i ett stort, tomt rum. Så när som på en rätt jobbig Stooges-cover
är det här en perfekt skiva. Det vore synd och skam om den inte
gör Katharina till stjärna.”
– Po Tidholm | dn.se
Årsbästalistor, svenska 2007
Tidningen Sonic, Lennart Persson
Årets bästa album, svenska 2007
Tidningen Barometern
“Det här är 10 poäng. Strålande. Fantastiskt ljuvt och starkt.
Som ett kraftfullt mörker överröst med glitterspray.
Arh! Jag vill ha mer, mer, mer.”
– Music.se
“Jag har inte hört någon bättre svensk skiva som orkar vara
så tätt sammanhållen och dessutom kan konsten att vara
vacker i lyrik och tonkonst — själsmusik.”
– Blaskan #4
“Det är något särdeles speciellt med Katharina Nuttall. Denna
norsksvenska med brittiskt påbrå lyckas på denna debut
övertyga rejält. Vilken fantastik röst hon har. Dov – maskulin –
på det där Patti Smith-aktiga viset. Och låtarna sen, stadigt
hållna, lagom svärtade, återhållet energiska.”
– Kristianstadsbladet
“Vackra melodier och storslaget drama”
-UNT